HTML

A világ, ahogy én látom

Friss topikok

  • Rovarirtó: @Ismeretlen_111226: Ezt nem így működik. Ha egy társasházban nincs eredmény, a rovarirtó előbb v... (2012.12.17. 18:29) logikus
  • Ismeretlen_135533: [@cukiszórólap](#11858453): engem is inkább szórakoztatott, nem pedig felháborított:) (2012.01.08. 22:46) Szórólap a javából
  • Ismeretlen_135533: [-xpander-](#11857333): azzal is egyetértek, hogy közel sem ugyanaz az ilyen jellegű kapcsolattart... (2012.01.07. 23:40) külföld
  • Ismeretlen_135533: [bluemoon](#11856025): szerintem igen, de volt olyan aki szerint nem:)mert plusz 0nál még nem fagy... (2012.01.06. 21:55) Már ezért megérte
  • Ismeretlen_135533: [warum](#11854824): hát nekem eddig azokkal a volánokkal, amiket én használtam nem volt rossz tapa... (2012.01.05. 23:00) az van, hogy

Címkék

18 (1) 2012 (16) adó (1) aguilera (1) albánia (1) alcazar (1) alexander (1) állatok (3) angol (2) apácashow (1) árak (3) aranyos (2) árfolyam (1) árkád (1) árvíz (1) átkelés (1) autómata ajtó (1) avatás (1) badoo (1) balaton (1) bankkártya (1) bankok (1) barátok (1) barátság (3) barokk (1) benyomások (1) beszéd (3) bicikli (1) biga (1) bkv (3) blogok (27) bolondság (1) bőrszín (1) britney (1) bublé (1) bűnözés (1) bús (1) busz (1) camp rock (1) casandra (1) cher (1) christina (1) cica (5) ciprus (1) csakúgy (99) család (28) csengőhang (1) cserháti (1) csillagjegy (1) csúszik (1) dalfesztivál (128) dalszöveg (1) dánia (1) debrecen (1) design (1) dezodor (1) disney (2) divat (1) dizájn (1) dohányzás (1) dolgok (2) eb (1) éjeszakája (3) élet (40) életképek (4) élmények (4) emberek (36) emberismeret (10) emlék (2) én (5) eper (3) építészet (1) építkezés (1) érdekes (2) erdély (9) érzelem (3) érzés (6) esernyő (2) esküvő (5) eső (3) étel (3) étkezés (4) ez van (102) fagyi (1) fák (1) fehéroroszroszág (1) feladvány (1) félelem (1) feleség (1) felújítás (1) férj (1) fesztivál (1) film (18) foci (2) fogászat (2) forgalom (1) főzés (6) franciaország (1) futópad (1) gartnier (1) gazdaság (5) geszti (1) gimi (1) globalizáció (2) goldberg (1) gomez (2) gondolatok (133) google (1) gringo sztár (1) grúzia (1) guru (1) gustoburgercafé (1) gyalogos (1) gyerekszáj (1) haj (4) handel (1) haza (6) hegyek (6) hétköznap (1) hétvége (1) hit (1) hitel (1) hofi (1) holdfogyatkozás (1) hollandia (1) hoobastank (1) horoszkóp (2) horvátország (1) hőség (6) idegenvezetés (1) időjárás (19) időzóna (1) internet (4) izland (1) jackson (1) játék (38) jég (1) (2) kánikula (8) kaoma (1) kapcsolat (2) karácsony (31) katasztrófa (1) kép (1) képzelet (1) kérdés (11) kérdőív (1) kereskedelem (1) keressük (1) keringő (1) kerozin (1) kert (1) kiállítás (1) kinézet (1) király (1) kirándulás (8) kísérlet (1) kisfiú (1) kíváncsiság (1) klip (3) koala (1) kocsi (2) költözés (1) komoly (1) komolyzene (4) konyha (1) könyv (2) kor (2) környezetbarát (4) kórus (1) közlekedés (8) külföld (1) kürt (1) kutatók (3) kutya (1) lakás (12) lambada (1) last christmas (1) legalja (1) lehetetlen küldetés (1) lettország (1) lopás (1) love you like a love song (1) macskák (2) madagaszkár (1) magány (2) magyar (5) mail (1) málta (1) margaret (1) marlon (1) maroon5 (1) máv (4) meghívás (1) meleg (9) meryl (1) mese (3) metró (2) mezőgazdaság (1) michael (1) mitológia (1) mobil (3) monacó (2) mondás (1) morbid (1) mozi (5) mtv (1) múlt (1) munka (49) művészet (1) myway (1) nadrág (1) nap (1) napfény (1) nasi (1) nászmenet (1) németország (1) nemzet (3) népdal (1) nika (1) norvégia (1) növény (1) nyár (17) nyaralás (2) nyelv (1) nyelvtörő (1) ok (1) olaszország (1) ölelés (1) öltözködés (2) olvasás (2) opera (1) óra (1) ősz (2) osztály (1) otthon (1) pénz (2) piac (4) pillanatok (1) pink (1) pletyka (1) pók (1) pókháló (1) politika (10) posta (1) pöttyös (1) program (1) rádió (4) rasszizmus (1) reason (1) recept (1) rednex (1) regény (1) reggel (1) reklám (7) repülés (1) rezsi (1) robot (1) romantika (2) roudette (1) ruha (5) rybak (1) selena (2) siker (2) sógornő (1) sorozat (8) sötédedés (1) sport (4) strand (4) streep (1) svájc (1) svájci frank (1) számítógép (3) szavazós (1) szentkirályi (1) szépség (3) szerelem (1) szeretet (2) szivárvány (1) szolgáltatás (1) szomorúság (3) szórakozás (2) tájszólás (1) tánc (2) tangó (1) tanya (1) társadalom (2) társalgás (2) társasház (1) tavasz (2) tél (2) telefon (4) természet (2) tervek (1) thatcher (1) (1) torna (1) troli (1) tudás (3) tv (33) ügyes (1) ukrajna (1) ünnep (34) utak (1) utazás (26) üzenet (1) vacsi (1) válasz (1) valóság (3) váratlan utazás (1) vásárlás (5) vaslady (1) vers (5) vicc (5) vicces (34) vidámság (5) vihar (1) világ (7) világbajnokság (1) világos (1) virágkarnevál (1) vivaldi (1) volán (1) vonat (16) whoopi (1) wipeout (1) word (1) yahoo (1) youtube (22) zaj (1) zebra (1) zene (140) zola (1) Címkefelhő

Az eper ára

2011.05.22. 20:16 I.O.

Idén már jó ideje lehet friss epret kapni, és most már megjelentek a piacon a magyar termések is. Nem tudom mennyire figyeltétek meg, hogy ez mit vont maga után, ha nem, akkor én most elmesélem.

Már valamikor márciusban megjelentek az eprek a piacon, de akkor azok még mind importból származtak, eleinte elég drágák is voltak, de aztán ahogy egyre több és több lett a standokon az árak is szépen elkezdtek csökkenni, eljutva odáig, hogy már 500-600 forintért is lehetett epret kapni. Az idő előrehaladtával megjelentek az első úttörő magyar eprek is, volt olyan amikor 4000 forintért kínálták őket. El nem tudom képzelni, hogy megvegyem a 4000 forintos epret, csak azért, mert rá van írva a táblára az ár mellé, hogy magyar eper, főleg úgy, hogy ugyanazon a standon ott van a külföldi is 800 forintért kilónként, de biztos volt aki megvette ennyiért is, habár szerintem nem tudhat olyat az az eper, amiért annyival többet érne a másiknál (hacsak nincsenek aranyból a magjai). Aztán persze a magyar eper ára is csökkent, és az utóbbi hetekben eljutottunk odáig, hogy az is csak 700-800 forint, de közben eltűnt a piacról az olcsóbb külföldi eper. Amit én nem értek meg, az az, hogy nem tudjuk olcsóbban adni a magyar epret, mint a külföldit, amikor azt még csak nem is kell átutaztatni a fél világon, hanem megterem itt a sarki kertben. Ha mi tényleg képtelenek vagyunk olcsóbban megtermelni, mint a világ más részein, akkor nem kellene talán elmenni, és megnézni, hogy mi az ő titkuk, és aztán azt alkalmazni itthon is?

Engem nem győz meg az a válasz, hogy mert nem lehet olyan olcsón minőséget előállítani, mert mindannyian jól tudjuk, hogy de igen, lehet. Megaztán egy tő eper az egy tő eper, bárhol is vagyunk, és ne mondja nekem senki, hogy az importnál nem tudjuk mivel fújták le és fel őket, mert a hazainál sem tudjuk, és a hazai termelőkről sem tudom elképzelni, hogy a finomabb termés érdekében esti mesét mondtak volna az epreknek.

Szóval csak annyit lehet látni, hogy az eper szezon kellős közepén a hazai eper még mindig drágább, mint a külföldi volt a szezon előtt.

Friss infó: Ma már eljutottunk odáig, hogy 400-500 Ft lett az eper a piacon.

30 komment

Címkék: piac árak eper

A bejegyzés trackback címe:

https://vilaga.blog.hu/api/trackback/id/tr774836042

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_74602 2011.05.23. 07:25:32

Pont tegnap ettem epret, állítólag nem fóliás, hanem szabadföldi, de egyáltalán nem volt jó...olyan éretlen ízű volt... Anyu naívan megkérdezte a nénit aki árulta: -Ugye ez nem fóliás származék? -Nem kincsem, nem, szabadföldi. (Hah, majd hülye lesz elmondani anyunak, hogy ez is fóliás műeper!)

Ismeretlen_135533 2011.05.23. 18:48:15

[Raven](#11349231): hát eddig még magyar eper címen én szinte mindig éretlennel találkoztam.

Ismeretlen_111226 2011.05.24. 21:06:36

Magyarországnak olyan a klímája, hogy május vége előtt ha magyar a termék - jelen esetben az eper - , akkor csak fólia alatti lehet. Mint az újkrumpli... Meg még sok minden. Ne dőljetek be az árusoknak. Csak gondoljatok bele az időjárási viszonyokba... egyszerű dolgok ezek, nem árt gondolkodni :) Fóülia alatt értem az üveghátzi termesztési módokat is. Izland pl. majdnem teljes egészében önellátó zöldségekből. Pedig ott is van ám időjárás, nem is akár milyen... Az Izlandi és a magyar eper közt a különbség pedig annyi, hogy a szabadföldi epernek nem csak színe, illata hanem íze is van!

Ismeretlen_66942 2011.05.26. 09:35:49

Nagyon nehéz ezt a kérdést is indulatok, előítéletek nélkül megválaszolni. Nem tudom, milyen körülmények között laksz, de ha pár tő epret/eprest megpróbálsz 2-3 évig életben tartani, akkor egy kicsit az eperszem-szögéből is fogod látni a helyzetet, ami segíteni fog megismerni még teljesebben ezt a kérdéskört. Nyilván már ezer érvet tudnál felhozni epertövek nélkül is, és ha csak egy fél kg epret is nyersz így magadnak "ingyen" sok munkával, fogod tudni, milyen az az eper, aminek aranyból van a magja. A saját példámat tudom csak ismertetni, nekem idén sikerült először pár tő szamócából 4 ágyást létrehozni 2 év alatt. Éveken át mindig kiszáradt, gyomos lett az eprem, már majdnem feladtam, hogy nekem legyen a kiskertben. Aztán született egy eperszájú fiam, vele együtt megszületett a motivációm is az eperkarbantartásra. A szamóca pedig csak egy borsónyi kis gyümölcs, a vesződség vele ugyanannyi, mint a nagy, díszes eprekkel, a siker viszont ugyanúgy jól esik. A magyar mezőgazdasághoz is mindenki ért, mint a focihoz, csak ennek kapcsán még számtalan összeesküvés elmélet is éli életét. Meg kell fogni a kapát és egy óra kapálás-gyomlálás után kell nekifogni pihenésképpen filozofálni. Szerintem a tapasztalás visz előre, nem a duma.

Ismeretlen_111226 2011.05.26. 10:03:53

Nem csak az eperrel van ez így - én például fel nem foghatom, hogyan olcsóbb a dániából hozott császárszalonna, mint az itthoni... vagy az Argentinából hozott csirkemáj. Hová tűnik a szállítási költség? Érthetetlen...

miki rivers 2011.05.26. 10:56:37

nekünk már a héten lett szép hatalmas eprünk. nem fóliásmegilyenek. csak gazolni kell, meg locsolni rendesen és kész. nagy, finom, piros, feketeföld.

Ismeretlen_107423 2011.05.26. 11:42:49

Annak, hogy a hazai áruk drágábbak sokféle és igen összetett oka van. Ami borzasztóan drágítja a termelést - és ezzel nyilván a versenyképességet is rontja - az a nagyon drága hazai élőmunka, a nem optimális klimatikus viszonyok, a magas energia árak, stb. Egyébként az itthoni eper nagy része (állítólag) elfagyott, úgyhogy nem is lesz ennél olcsóbb az eper... :(

Ismeretlen_2966 2011.05.26. 12:33:21

Lehet, hogy a magyar eper olcsóbb csak éppen a kereskedők "elfelejtették" lejjebb vinni az árakat... (Eddig is fogyott 500-ért, hát eztán is fog.) Ki tudja?

Ismeretlen_140175 2011.05.26. 12:40:39

nekünk 6 ágyás eper van. és rengeteg munka. heti kettő gazolás, és minden este locsolás. de a lényeg, már piroslik, és rengeteg van :)

lancelotbeka · http://lancelotbeka.ingyenblog.hu/ 2011.05.26. 14:23:54

A hazai mezőgazdasági termények-de említhetném az állattenyésztést is-azért nem versenyképesek árban a külföldi termékekkel,mert a külföldi termelők összehasonlíthatatlanul több támogatást,kvótát kapnak a saját államuktól,mint a hazai termelők.Külhonban rájöttek,olcsóbb megoldás támogatni a mezőgazdaságot az állattenyésztést,mint munkanélküli segélyt fizetni.

Ismeretlen_23834 2011.05.26. 14:33:27

Még csak párszor vettem idén szamócát, direkt megvártam a hazai, jobb ízű termést, de egyáltalán nem mondanám, hogy jó íze volt. Az illata, és a színe már közelít, de még nagyon vízízű. És mindjárt vége is a szezonnak.

Ismeretlen_123977 2011.05.26. 14:54:15

közgazdaságból azt tanultuk, hogy mindennek annyit ér, amennyit adnak érte és tessék

Ismeretlen_110272 2011.05.26. 15:21:07

Itt, a közelben egy falu majdnem teljes lakossága az epertermesztésből él. Idén a késői fagy elvitte a termést, hoppon maradtak szegények. Az eper (is) nagyon érzékeny, nem csoda, hogy elfagyott. Akié meg nem, az megkéri az árát. Ne csodálkozz, ha drága. Szerencsés, akinek van kertje és tud benne gyümölcsöt termelni.

Ismeretlen_107423 2011.05.26. 15:29:41

[lancelotbeka](#11369401): Hidd el, hogy Magyarországon is adnának több támogatást (a kvóta nem támogatás- csak úgy mondom), ha lenne miből. A mezőgazdaság támogatása pedig borzasztó sokba kerül az államnak és az EU-nak egyaránt. Az egész európai támogatás politika egy réges-régi rendszer csökevénye. Az emberek jó részének fogalma sincs, hogy mennyi pénz megy e a mezőgazdaság támogatására anélkül, hogy ez versenyképességet javítana...

lancelotbeka · http://lancelotbeka.ingyenblog.hu/ 2011.05.26. 15:52:47

[k](#11369608): Igazad van,én fogalmaztam félreérthetően,a kvótát arra az esetre értettem,ami a cukortermelésnél is aktuális:hiába lenne több cukorgyárunk,nem termelhetünk több cukrot,mert az EU-kvótánk a jelenlegi mennyiséget engedi előállítani hazánknak,a többit külföldről kell behoznunk. A véleményem pedig fenntartom,hogy olcsóbb hosszú távon segélyek helyett támogatni a mezőgazdaságot és az állattenyésztést,mert ez munkahelyeket teremt.

Ismeretlen_135533 2011.05.26. 18:52:00

[paeonia](#11368836): Igazából nem azzal van a problémám, hogy drága az eper, hanem azzal, hogy drágább, mint a külföldi, mert az ottani eper sem kevésbé érzékeny. A mezőgazdasági munka meg nem könnyű, tudom én nagyon jól, tapasztalatból is, és az ember nagyon tud örülni annak a 3 szemnek is ami az első saját termése:)Szóval drukkolok, hogy a 4 ágyásod évekig termő maradjon. Egyébként az egyik legnagyobb előnye a külföldinek a nagyobb méret, ami a gazdaságot illeti. [defalla](#11368889): neked is azt tudom mondani, hogy a nagy méret a titok nyitja, mennél nagyobb mennyiségben termel, annál kisebb az egy darabra jutó előállítási költség. [miki rivers](#11368994): hát igen, sokat számít a föld minősége is. [k](#11369087): igen, egyetértek, nyugaton sokkal gépesítettebb, máshol sokkal olcsóbb az élőmunka, meg úgy nagyjából minden. Ma pont vettem megint epret, fent be is írtam az aktuális árakat. Valamivel olcsóbb most, persze azt nem tudom, hogy honnan származik az eper, nem kérdeztem, és kiírva se nagyon láttam. [Arsinoe](#11369195): hát igen, ezt nem tudhatjuk.

Ismeretlen_135533 2011.05.26. 19:09:24

[cut_and_dried](#11369210): akkor ott nem fagyott le? Egyszer termő vagy egész nyáron termő? [paeonia](#11368836): ez a kérdés neked is szól. [lancelotbeka](#11369401): Igazuk van benne. De az is hozzátartozik, hogy mi egy-két olyan dolgot is bevállaltunk az EU-nál, amely rontja az a mi mezőgazdászaink esélyeit. [majikavagyok](#11369422): én ettem már nagyon finomat, de azt nem tudom, hogy magyar volt vagy sem. [halrudacska](#11369492): igen, kétségtelen, hogy azért volt már kapható 4000 hufért magyar eper, mert már arra is volt kereslet, és mivel 600-800 forintért is vitték mint a cukrot, így a dömping termés idejéig kellett várni, hogy még egy kicsit engedjenek belőle, és most is csak azért, hogy ne romoljon azért rájuk. [Gittabry](#11369595): igen, tényleg szerencsés, az akinek van saját kiskertje. A mezőgazdaság meg sajnos egy olyan ágazat, ahol az időjárásnak ki van szolgáltatva az ember. Vajon azok az emberek hogy fogják átvészelni az elkövetkező egy évet? [k](#11369608): igen, ha emlékeim nem csalnak közel az EU költségvetésének fele megy el a mezőgazdaságra, ami rengetek. Az átalakítás nagyon nehézkes és lassú. [lancelotbeka](#11369662): erre írtam feljebb, hogy nem mindig volt előnyös az EU-nak tett vállalásunk. Egyébként ténylegesen a kis települések munkanélküliségi rátáján a mezőgazdasági munka tudna segíteni.

Ismeretlen_107423 2011.05.26. 20:34:32

[lancelotbeka](#11369662): Egyrészt mai modern (és versenyképes) mezőgazdaság sajnos messze nem teremt annyi munkahelye, másrészt már nem is vonzó lehetőség a mezőgazdasági munka az emberek számára. A nem hatékony termelésre költött állami források nem sokban különböznek szerintem a segélyektől. Amúgy szerintem cukorrépát lehet termelni most is - ahogyan régen is lehetett kvótán felüli (C-cukor) cukrot előállítani - csak támogatás nem jár rá, és belső piacon nem lehet értékesíteni.

Ismeretlen_107423 2011.05.26. 20:35:37

[IO](#11370193): Igen, és borzasztó sok érdeket is sért egy esetleges - alapokat is érintő - reform.

Ismeretlen_148808 2011.05.26. 20:37:56

Nem tudtam végig olvasni a kommenteket idő hiányábán, így bocs, ha ismétlek valakit, de azért tudják olcsóbban adni a külföldi (EU-s) epret -és minden mást is- mert az EU országok agyon dotálják a saját termékeiket. Ezért vehetsz olcsóbban spanyol almát, mint magyart stb. Egyébként ajánlom mindenki figyelmébe a szedd magad akciókat, sokkal olcsóbban juthattok friss, minőségi magyar gyümölcshöz és ráadásul egy jó buli is! :)

Ismeretlen_135533 2011.05.26. 21:05:20

[Mes](#11370353): én a környéken nem hallottam sajnos ilyen szedd magad eper akcióról. [k](#11370349): igen, tudom.

fox · http://www.blogopedia.freeblog.hu 2011.05.27. 00:16:45

a szamócatermelést nem ismerem, de szerintem hasonlóak lehetnek az okok, mint a húsiparban. Egy dolog a dotáció, de ahogy a malacnak nem csak takarmány kell, hanem ól, állatgyógyszerek, a húst hatékonyan fel kell dolgozni, stb. A szamócának nemcsak napsütés kell, föld, vegyszerek, permetezés, fólia, a gazdának adminisztrálni kell, mivel relatíve keveset termel, ki van szolgáltatva a kereskedőknek, ezért jelentős lesz az árrés, így hiába a jó adottságok, az egyebek miatt drágább lehet a magyar földieper, mint a távolról hozott külföldi

fox · http://www.blogopedia.freeblog.hu 2011.05.27. 00:19:58

lancelotbéka, nemrég olvastam a hasonló témában a kommentedet, de valamiért spamnek lett azonosítva, csak most láttam, bocs. És bocs az offtopicért

Ismeretlen_1589 2011.05.27. 07:12:10

Ez nem azét van, mert nagyüzemileg előállítani és szállítani fajlagosan mindig olcsóbb, mint kiskertenként etetni egy nénit, meg fenntartani egy házat a néninek?

Ismeretlen_135533 2011.05.27. 18:06:02

[fox](#11370744): hát igen, korábban írtam is, hogy a méret (kis gazdaságok) nálunk nagy hátrányt jelent a versenyképességben, drágítja a dolgokat. [algi](#11370929): de, legalábbis csöppet sem elhanyagolható ok ez.

bobi 2011.06.04. 16:34:47

@IO: Figyi drága testvérem. Termeltél te valaha epret? mert én igen. Elég sokat!!! Dolgozz végig egy szezont benne, AZTÁN MEGTUDOD MIÉRT KERÜL ENNYIBE!!! Utána filozofálgass.

Ismeretlen_135533 2011.06.04. 18:58:45

[bobi](#11389343): drága bobi, dolgoztam nem is egy nyarat végig a mezőgazdaságban, tudom milyen az, amikor reggel 4kor kelsz, és egész nap kint vagy a tűző napon, és kettéhajolva szeded a termést, a gazt, kapálsz, címerezel, stb. Azt is tudom, hogy a befektetett munkámhoz képest marhára nem voltam megfizetve. Szedtem paprikát, melynek darabja több száz forint a szupermarketben, és kaptam érte néhány száz forintot óránként, ami azt jelenti, hogy nagyjából fél óra alatt behoztam a teljes napi bérem a gazdának. Szóval igazán nem mondhatod, hogy fogalmam sincs mennyi munka van benne, de akkor áruld el, hogy a külföldi miért kerül kevesebbe? Ott kevesebbet kell gazolni, kapálni, óvni, kevesebb csigát kell felszedni róla? Én nem az árát kifogásolom, hanem azt, hogy a belföldi drágább, mint a külföldi.

Ismeretlen_107423 2011.06.06. 14:24:55

Egy egészen érdekes cikk van a múlt heti hvg-ben erről a témáról (mármint az eper áráról), de sajnos linkelni nem tudom, mert az online változatban (még?) nincs benne.

Ismeretlen_135533 2011.06.07. 19:54:13

[k](#11392491): ha esetleg megtalálod a cikket, akkor nyugodtan linkeld be ide.

Ismeretlen_107423 2011.06.10. 12:40:46

[IO](#11395325): Itt van, ni:http://hvg.hu/hvgfriss/2011.22/201122_eperpiaci_zavarok_arhinta De csak regisztrált felhasználók olvashatják... :(
süti beállítások módosítása